Nijverheidsweg 13
7442 CH Nijverdal

w

0548 763 678
info@logique.nl

We zijn maar klein. Misschien voel jij je ook wel klein. Maar is dat wel zo? Ik heb vanaf de start van Logique gedacht en gelooft dat dit misschien nu nog wel zo was; maar later zou gaan veranderen. Net als Frederick W. Smith de oprichter van FedEx dat geloofde. En zij hebben nu een eigen vloot met vliegtuigen…

Droom nooit te klein als ondernemer. Maar laat die dromen wel gepaard gaan met het doen ūüėČ Dat zijn we dus ruim 6 jaar geleden gaan doen. En nu hebben we FedEx als klant, √©√©n van de grootste spelers van de wereld op het gebied van logistiek. Wauw. Zij kozen voor ons omdat we net dat stapje meer doen, net even iets langer nadenken en net even meer de mens op nr 1 zetten. Kom ik op terug.

Waar het heen gaat

Waarom besteden zij werk aan ons uit, want ze hebben zelf toch ook heel veel busjes rijden en die komen toch ook overal? Dat is een kwestie van kiezen voor rendement en effici√ęntie. Daarvoor neem ik je even mee naar hoe de wereld van pakket,-en goederentransport op dit moment werkt.

Visie

Zoals je waarschijnlijk wel weet nemen de bestellingen via internet alleen maar toe. Daar is een groot deel van mijn visie op gebaseerd, maar dat voert te ver voor nu. De klant zit aan de knoppen en ik denk dat bedrijven die hun logistiek niet slim organiseren, out of business kunnen gaan binnen nu en drie jaar.

Niet te doen

Om die snelle groei bij te kunnen benen is het ondoenlijk om zelf alles te willen blijven doen. Dan heb je op een gegeven moment meer bussen dan je zelf nodig hebt en stijgen je kosten en druk op de organisatie. Daarom kiest FedEx ervoor om samen te gaan werken; zeker na de overname van TNT. Er zijn nog twee redenen.

1:¬†Zoals je waarschijnlijk wel weet is pakketvervoer opgedeeld in routes. Wij hebben routes liggen op plekken in Nederland waar FedEx niet komt, of waar ze geen complete routes hebben. Dat wil zeggen dat zij voor √©√©n pakket heen en weer zouden moeten naar Assen, terwijl wij dagelijks naar Assen rijden, met stops in Zwolle en Meppel. Bijvoorbeeld. Dan is het veel effici√ęnter dat wij dit pakket meenemen.

2:¬†FedEx kiest voor een focus op hun hoofdtaken, de ‚Äėgrote distibutie‚Äô. Zij gaan meer werken met het hub-and-spoke model, een term uit de luchtvaart.¬†

Het wil zeggen dat mensen en goederen over een grote afstand worden vervoert naar een hoofdpunt en daarna via kleinere vliegtuigen of voertuigen verder worden verdeeld. Dit laatste besteden zij meer uit aan partijen die daar toch al rijden (zie 1), veel kennis hebben van de regio en ondersteundende faciliteiten al hebben. Zodat Fed-Ex dat allemaal niet zelf hoeft in te gaan richten.

Winnen

Voor dit project van uitbesteden schreef FedEx een tender uit. Dat we die wonnen, daar zijn we echt blij mee en dankbaar voor. Toen ik aan tafel uitlegde wat we doen, hoe we dat doen en waarom, werd het enthousiasme zo groot, dat ik een beroemde zin heb gebruikt: ‚Äúals we nu eens beginnen met vijf routes‚Ķ‚ÄĚ. Om een andere bekende kreet erin te gooien: Wordt vervolgd. In deel 2 van deze blog neem ik je over een paar weken mee in de implementatie van deze klant in onze bestaande operatie.¬†

 Ruben

Over Logique

Logique Nijverdal  is een  dynamisch transport- en koeriersbedrijf met enthousiaste medewerkers en een hechte familiecultuur. Korte lijnen en een no-nonsense werkmentaliteit maken dat onze opdrachtgevers ons zien als een bedrijf waar Care & Delivery en persoonlijke betrokkenheid hoog in het vaandel staan. Samen de schouders eronder en gewoon doen. Dat is onze filosofie. En 'kan niet', bestaat niet!

Diensten

Bezorgservice
Internationaal transport
Warehousing

Koerierswerk

Pakketten

Op- en overslag

Contactgegevens

Nijverheidsweg 13
7442 CH Nijverdal
Nederland
T: 0548 763 678
E: info@logique.nl